تغيير مديران روابط عمومي ادارات! مشکل از کجاست؟
به گزارش خبرنگار «تابناك»، تنها در سه ماه جاري، سه مديركل روابط وزارتخانههاي گوناگون دولت نهم بركنار شدند كه دلايل بركناري اين افراد را ميشود در بسياري از مسائل و رخدادهاي اخير در وزارتخانههاي مذكور جستجو كرد.
اين گزارش حاكي است، در نگاه نخست، تغيير مديران كل روابط عمومي وزارتخانههاي نفت، كشور و صنايع در هفتههاي گذشته از يكسو نشان از نارضايتي مديران ارشد اين وزارتخانهها از حجم انتقادات نشريات و رسانههاي داخلي و خارجي دارد و از سوي ديگر، نشان از خروجي ناخوشايند دستاوردهاي اين نهادها در رسانههاي جمعي است.
اين گزارش حاكي است، در نگاه نخست، تغيير مديران كل روابط عمومي وزارتخانههاي نفت، كشور و صنايع در هفتههاي گذشته از يكسو نشان از نارضايتي مديران ارشد اين وزارتخانهها از حجم انتقادات نشريات و رسانههاي داخلي و خارجي دارد و از سوي ديگر، نشان از خروجي ناخوشايند دستاوردهاي اين نهادها در رسانههاي جمعي است.
اما در كنار اين دو دليل اخير كه نگاهي از بالا به پايين است، در يك نگاه نقادانه و از بيرون به داخل، عملكرد ضعيف و نه چندان مطلوب برخي دستگاهها و ادارات روابط عمومي نيز تا اندازه زيادي بسته است و به قول شاعر «از كوزه همان برون تراود كه در اوست»!
صرفنظر از همه اين موارد، برخوردهاي تعصبي و غيرمنطقي برخي روابط عمومي با رسانههاي جمعي و عدم تعامل سازنده، سبب شده فضاي غيردوستانهاي بين رسانهها با برخي ادارات و سازمانها ايجاد شود و متأسفانه ريشه اين معضل پيدا نشده و چارهانديشي نشود. همچنين بايد افزوأ، با تغييرات روزافزون و جابهجاييهاي گسترده در صدر و ذيل، نه تنها گرهاي از مشكلات باز نميشود، بلكه تزلزل و رفتوآمدهاي بيش از اندازه، باعث دور شدن اهداف سازماني و عدم برنامهريزي بلندمدت در اين نهادها خواهد شد.
خلاصه آنكه در يك كلام، ميتوان گفت، مديران بايد ريشه ناخرسندي خويش را در جاي ديگر جستجو كنند؛ هرچند كه اصلاح علمي و عقلاني ساختارهاي اداري نيز ضروري و اجتنابناپذير است.
صرفنظر از همه اين موارد، برخوردهاي تعصبي و غيرمنطقي برخي روابط عمومي با رسانههاي جمعي و عدم تعامل سازنده، سبب شده فضاي غيردوستانهاي بين رسانهها با برخي ادارات و سازمانها ايجاد شود و متأسفانه ريشه اين معضل پيدا نشده و چارهانديشي نشود. همچنين بايد افزوأ، با تغييرات روزافزون و جابهجاييهاي گسترده در صدر و ذيل، نه تنها گرهاي از مشكلات باز نميشود، بلكه تزلزل و رفتوآمدهاي بيش از اندازه، باعث دور شدن اهداف سازماني و عدم برنامهريزي بلندمدت در اين نهادها خواهد شد.
خلاصه آنكه در يك كلام، ميتوان گفت، مديران بايد ريشه ناخرسندي خويش را در جاي ديگر جستجو كنند؛ هرچند كه اصلاح علمي و عقلاني ساختارهاي اداري نيز ضروري و اجتنابناپذير است.
پ ن ۱ : بنده قبلا" هم بار ها عرض کرده ام که این مشکل دو ریشه ی اساسی دارد:
الف) عدم تخصص و تجربه ی لازم از سوی مدیران روابط عمومی که برای این پست انتخاب می شوند.
الف) عدم تخصص و تجربه ی لازم از سوی مدیران روابط عمومی که برای این پست انتخاب می شوند.
ب) عدم اعتقاد یا آشنایی مدیران، وزیران و رئیسان ادارات و سازمان ها به نقش روابط عمومی در پیشبرد اهداف سازمانی.
البته اگر قسمت ب حل شود بی تردید مشکل بخش الف نیز مرتفع خواهد شد.
البته اگر قسمت ب حل شود بی تردید مشکل بخش الف نیز مرتفع خواهد شد.
پ ن ۲ : جالب است برای نمونه بدانید که در هفته ی گذشته شخصی به عنوان مدیر کل روابط عمومی یکی از دستگاه های بزرگ دولتی کشور منصوب شد که میز مدیر روابط عمومی وی در دوران مدیریت خودش در یک سازمان دیگر، در آبدارخانه ی رئیس سازمان مستقر بود.
جالب است ایشان با این نگاه به روابط عمومی، خود در جایگاه مدیر کل روابط عمومی قرار گرفته است. البته امیدوارم با گذشت سال های زیاد، دیدگاه های ایشان نیز نسبت به این مقوله تغییر کرده باشد.
جالب است ایشان با این نگاه به روابط عمومی، خود در جایگاه مدیر کل روابط عمومی قرار گرفته است. البته امیدوارم با گذشت سال های زیاد، دیدگاه های ایشان نیز نسبت به این مقوله تغییر کرده باشد.
+ نوشته شده در شنبه ۱۳۸۷/۰۷/۲۷ ساعت 11:14 توسط کاظم مزینانی
|
ارتباط ابتداییترین قسمت زندگی هر انسانی است که همه در آن غرق هستیم و متوجه بودنش نمیشویم. چیزی که امروزه به مبحثی تخصصی با شاخههای مختلف تقسیم شده و در حوزههای سیاسی و اجتماعی از اهمیتی ویژه برخوردار گردیدهاست. به همین منظور خط ربط سعی دارد تا با کنکاش در برخی از حوزه های این علم بدیع و مهم؛ ارتباط مطلوبتری با مخاطبان خود نیز برقرار سازد و ...